sahar

  • خانه 
  • هر‌که‌مقرب‌تر‌است،بلای‌او‌بیشتر‌و‌بزرگتر‌است 

جایگاه طلبه در جامعه کنونی

14 دی 1396 توسط مريم ترابي اسبفرشان

پژوهشگر حوزوی مطرح کرد
لزوم تقویت مراکز تخصصی برای هویت بخشی به طلاب
محقق و پژوهشگر حوزوی گفت: برخی به دلیل عدم آشنایی با تاریخ چند هزارساله حوزه‌ها و شأن این مراکز، هویت طلبگی خود و جایگاه اجتماعی دانشگاه را بالاتر از حوزه می‌بینند.

حجت الاسلام علی رییسی محقق و پژوهشگر حوزوی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بندرعباس، اظهارداشت: امروزه حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کرده و صرفا به فقه و اصول و دروس سنتی اکتفا نمی‌کنند، بلکه مراکز مختلف علمی و تخصصی در حوزه‌ها فعال شده و نظریه‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون مانند مباحث اقتصادی، مذاهبی، کلامی، مباحث فلسفه، مسائل جدید کلامی در حوزه‌ها بیانگر پیشرفت و گستره علوم حوزوی است، امروز بسیاری از طلاب در عرصه نوشتن و قلم زدن نسبت به گذشته گستره کمی وکیفی خوبی پیدا کرده‌اند. همچنین آشنایی طلاب با علوم و فن‌آوری و نرم افزارهای جدید قابل مقایسه با گذشته نیست.
وی افزود: امروز با نگاه به جامعه در می‌یابیم که جامعه کنونی ایران اسلامی و جامعه جهانی اقتضائات خاصی دارد و طلبه‌ای موفق است که این اقتضائات خاص را بشناسد و برای آنها برنامه‌ریزی کند، تا به محض ورود به جامعه بتواند سخن خود را با شناخت جامعه جدید، کاربردی بیان و جوانان را جذب کند.
محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: یک طلبه برای شناخت فضاهای جدید نیازمند اطلاعات جدید است، امروز مردم انتظارات گوناگونی از حوزه‌های علمیه دارند، باید بجا یا نابجا بودن خواسته‌های مردم از اهداف و کارکردهای طلبگی برای طلبه مشخص شود تا طلبه براساس آنها عمل و تلاش کند.
رییسی گفت: اگر کارکرد ذاتی طلبگی تبلیغ است باید دید در چه مباحث، صحنه‌ها، عرصه‌ها و شیوه‌هایی باید تبلیغ صورت بگیرد، اگر ما به دنبال رفع آسیب ها از فضاهای طلبگی و پیشرفت طلبگی هستیم باید بینش صحیح درباره اهداف طلبگی و کارکرد ذاتی طلبگی به طلبه ها داده شود.
وی ادامه داد: همچنین باید فضای طلبه های جدیدالورود روشن و اهداف را یادآور شد، مسیرها و شیوه‌ها را بیان کرد و درصورت تحقق این مسأله، طلبه بر اساس آن نقشه و میثاق عمل می کند و به پیش می رود، در غیر این صورت طلبه نمی‌تواند مسیر را صحیح تشخیص دهد و دچار  سردرگمی ی می‌شود، لذا مسأله رفع تحیر مسأله‌ای مهم است، باید این تحیر و سرگردانی را با کمک، دادن بینش دقیق جامع، پیرامون تحصیل، تبلیغ و تکالیف اجتماعی طلبه برطرف کنیم.
پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: یکی از راه‌های ایجاد نشاط در طلبه و صبوری در برابر مشکلات دوران طلبگی، پرداختن و اهمیت دادن به مباحث اخلاقی است، تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری بر این بود که عالم باید مهذب باشد، چراکه خطر عالم غیر مهذب بسیار بیشتر از کسی است که از سواد آن چنانی برخوردار نیست، بنابراین علم باید توأم با تهذیب و اخلاق باشد، همچنین علم در فضای طلبگی باید توأم با تقوا باشد.
رییسی تاکید کرد: برای ایجاد نشاط در حوزه‌ها علاوه بر  برطرف ساختن موانع علمی و پیشرفت علم، باید به طلاب کمک کنیم تا در مسیر تقوا، تهذیب و اخلاق قرار گیرند، درس‌های اخلاق به صورت منظم برگزار و با دادن اطلاعات و بیان اهمیت و برنامه‌ریزی، طلاب را علاقه‌مند به حضور در درس‌های اخلاق کنیم.
محقق حوزوی در پایان گفت: همچنین باید مطالب اخلاقی در سطح درک طلاب باشد، مطالب اخلاقی که توسط اساتید بیان می ‌شود نباید با ارائه شیوه و راهکارهای مختلف باعث حیرت بیشتر طلاب شود، اساتید اخلاق باید با سطح فهم طلاب و توانایی‌های طلاب از درس‌ها و راهکارهای گذشته آشنا شوند، راهکارهای متعارض و متفاوت سبب حیرت طلاب در مسیر تهذیب اخلاق و کسب تقوا می شود.
انتهای پیام/

سایت

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

sahar

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس